Täna | Tulekul | Arhiiv
27.10-21.11.2014
Anne Tootmaa personaalnäitus "Aja valgusel" II korrus: teine ruum
Elame
liikuvas energeetilises maailmas. Kõik
meie ümber on kordumatu ja ainulaadne. Kogu
elu koosneb aja hetkedest, mida me kunagi enam tagasi ei saa. Iga
päev toob endaga kaasa uue lootuse -
liikumise valguse poole.
Anne
Tootmaa personaalnäitus „Aja valgusel“ on ülevaade tema tekstiili ja akvarelli
loomingust. 1985.
a. ERKI tekstiilieriala lõpetanud tarbekunstnik on loonud trükitekstiile,
disaininud rõivaid,
viljelenud landarti, maalinud siidi ja akvarelle. Tema
siidimaalides on tunda mänglevat värvide sulamist ja lennukat joont.
Tükitekstiilidel on tunda konkreetsemate kujundite otsinguid erinevates kompositsioonides.
Kunstniku akvarellid on hetkelised väljendused, mis on inspireeritud merest ja
erinevate maade loodusest.
Anne
iseendast: „Olen oma natuurilt maalija. Mulle meeldib nautida, kuidas värvid
kangal voolates moodustavad erinevaid mustreid ja kujundeid. Siidimaal on minu
jaoks loov ja emotsionaalne väljendusvahend, kus olen nagu võlumaailmas. Siiditrüki
tehnikas tekstiilide kujundamine on konkreetsem tegevus ja tulemus piiritletum.
Kahe tehnika viljelemine tasakaalustab minu olemuse erinevaid tahke“.
***
SIIDIMAAL Siidimaali
ajalugu sai alguse viis tuhat aastat tagasi iidses Hiinas ja levis üle kogu
Aasia. Hiinas
oli siidikangas materjal, mida põhiliselt maalimisel kasutati - peamiselt
viljeleti vabamaali. Indias
oli samal ajal kasutusel peamiselt batikatehnika, mille käigus kanti esmalt
vaha abil kangale piirjooned, et ära hoida värvide ülekandumist ja segunemist.
Teiste kangatüüpide või paberiga võrreldes võimaldab siid palju kauem värvide
erksust säilitada. Aastatuhandete jooksul sattus siidimaal Indoneesiasse, kus
suurima õitsengu saavutas batika. Batika külm meetod avastati IX sajandi lõpus,
kui värvide eraldamiseks hakati kasutama troopilise taime gutta kummilaadsete
omadustega mahla. Gutta mahla kasutatakse külma batika puhul seniajani, kuigi
vahepeal on tekkinud võimalused ka muude lisaainete näol. Euroopasse jõudis
siidimaal alles XX sajandi alguses tänu vene emigrantidele. Juba
kahekümnendatel aastatel muutus siidimaal Pariisi moekunstnike
lemmikmaterjaliks. Siid
annab piiramatud võimalused värvide segamiseks ja visuaalsete efektide
saamiseks, tema sära teeb maali tõeliselt elavaks. Siidimaal võimaldab luua
kangal maalikunsti püsiväärtusi. Siidile saab maalida kõike: loodust, loomi
linde lilli, maastikke, abstraktseid või stiliseeritud kujundeid. Laiemalt
tuntud tehnikatest meenutab siidile maalimine akvarellmaali, kus värv kantakse
pintsliga otse kangale. Mustrite ilmestamiseks kasutatakse erinevaid efekt- ja
reservaineid, mis kujundavad värvi valgumist kangal. Siidimaali eripäraks on,
et värv imbub läbi kangakiudude ja tulemus on ühesugune mõlemalt poolt. Iga
siidimaal on ainulaadne ja jäljendamatu.
Siidi maalimine on nagu võlumaailmas elamine, kus iga pintslitõmbega värvide
sulamisel tekivad omapärased kujundid ja mustrid. Selles on mingi
seletamatu sensuaalsus, kui oled korra proovinud jäädki siidi maalima.
SIIDITRÜKK Siiditrükk
on trükkimismeetod, kus värv kantakse trükitavale pinnale läbi raamile
pinguldatud võrgu (siidi, polüesterkanga vms), millel on mittetrükitavad osad
kaetud kihiga, mis värvi läbi ei lase. Siiditrüki tehnika on oma olemuselt väga
lihtne, kuid samas väga võimalusterohke. Siiditrükki tehnika võimaldab kujutist
kanda kõikvõimalikele materjalidele: puidule, metallile, paberile, kartongile,
kleebismaterjalidele, kilele, plastikule, kangale jms. Trükitud osa jääb reljeefne
ja on eriti kauakestev. Siiditrüki eeltöödeks on värvilahutus (mitmevärviliste
kujutiste puhul), trükifilmi ning trükiraami valmistamine. Mitmevärvilise
kujutise trükkimisel tehakse iga värvi jaoks eraldi trükiraam ning iga värv
kaetakse ükshaaval trükitavale pinnale. Käsitsi
kangale tehtav siiditrükk annab mitmeid kunstilisi võimalusi. Värvipindade
omavahelise katmise ja ületrükiga saab luua põnevaid värvikombinatsioone ja
kujundeid. Aastakümneid
tagasi kasutati siiditrükis raamile tõmmatud siidkangast trükivärvi
pealekandmiseks sel viisil, et emulsiooniga kaetud kohad pingutatud siidil ei
lasknud värvi läbi, emulsioonita kohad kangas aga lasksid, moodustades
trükitava värvipinna. Aga juba 1960-70-ndail asendati siid vastupidavama
sünteetilise kangaga või peene roostevabast terasest võrguga. Inglise termin
screenprint on sellele tehnikale kohasem, selle vasteks maakeeles võiks olla
hoopis: sõeltrükk,
sirmtrükk, võrktrükk, varjetrükk vms. Tolles tehnikas trükitakse iga värvitoon eraldi
võrguga eraldi raamil, mis teeb mitmekesise tonaalsuse saavutamise väga
aeganõudvaks ja kalliks. Siiditrükiteoste tavaline trükiarv on ca 200-300,
trükitoodete ja eriti terasvõrgu puhul 5000-10'000.
> Vaata näituse pildigaleriid
< Tagasi loetelu juurde |