Täna | Tulekul | Arhiiv
01.10-25.10.2012
Mats Õun´a fotonäitus "BURLESQUE DRAMATIQUE - Extended version" II korrus: teine ruum
BURLESQUE DRAMATIQUE - Extended version
vintage aktifotod
Mats Õun, s. 1964
Mats Õuna aktifotode stilistiliseks
koodiks on "french postcard". Kui prantsuse postkaartide ideeks oli
erootilis-pornograafilise elamuse pakkumine, siis Mats Õuna lavastuslikes
aktifotodes on erootika sublimeerunud kunstiliseks kvaliteediks. Autor tegeleb
kompositsiooni, rütmi ja meeleoluga. Mats Õuna aktifotod asetuvad olemuslikult
pigem klassikalise kujutava kunsti, kui foto valdkonda. Piltide teatraalsuse
juuri tuleb otsida autori minevikust - Mats Õun on lõpetanud EKA
teatrikunstnikuna.
Valitud visuaalse stilistika allhoovus
peitub minevikus - autori vanemate vanavarakogumise harrastus võimaldas kasvada
nõukogude ajal "viisakas" esteetilises miljöös. Fotodel kujutatud
esemeline materjal pärinebki suurelt osalt autori lapsepõlvest. Kui lisada sellele
tudengiaastatel toimunud nakatumine "postimpressionistlikku" kunsti,
siis ongi tulemuseks visuaalne keel, mida autor kõige meelsamini oma naisaktide
puhul kasutab.
Kunstnikuna on autor erandlik nähtus.
Postmodernistliku ajastu tahtmatu produktina on ta oma viimaste aastate
loomingus rõhutatult eklektiline ja trendi vältiv. Ta ei käsitle sotsiaalselt
aktuaalseid või metafüüsilisi teemasid. Tema lavastuslikud fotod räägivad
sajandivanuses visuaalses keeles naistest ja keskkonnast, mille puhul langevad
ära kõik kaasaegsele kunstile omased kriteeriumid. Naine on tema fotodel ürgne,
naiselik, sensuaalne ja võrgutav. Sõna otseses mõttes naine, kes tahab meeldida
ja meeldibki meestele. Kindlasti ka paljudele naistele. Oluline on neis töödes
ilu selle klassikalises mõistes. Ta on kunstnik, kes kasutab kaamerat ja foto
võimalusi kui maalija pintslit ja paletti.
Kummatigi on neis töödes allhoovus, mis
võiks ja peaks panema mõtlema need, kelle jaoks tänapäeva kunst oma
päevakajalises triviaalsuses hakkab end tasapisi ammendama. Esteetika,
harmoonia ja tasakaalustatus on märksõnad autori "sisekosmosest". Üha
"uniseksimaks" muutuvas maailmas on autor üks neist reliktsest
hetero-ankrutest, kellena tänapäeval enda kunstis positsioneerimine edu ei
ennusta. Mees on mehelik, naine naiselik. Perekond on püha. Hääbuvad väärtused.
Nii veidralt kui see ka ei kõla - Mats
Õuna tööde puhul väljendub kontseptsioon selle puudumises. Kaasaja kujutavas
kunstis lausa kohustuslikuks muutunud kontseptuaalsus sunnib aktsepteeritusele
pretendeerivaid teoseid rääkima lugusid, olema sotsiaalselt tähenduslikud või
võitlema-kaitsma-uurima-suhestuma-vastanduma. Kujutav kunst on liikunud suurelt
osalt tekstilise meedia ja liikuva pildi mängumaale, visuaalne aspekt sageli
üksnes illustreerib teemakäsitlust. Silmaga tajutav ilu ja harmoonia on
kvaliteetidena degradeeritud. Tihti välditakse neid isegi
taotluslikult-teadlikult. Oma loominguga sooritabki Mats Õun kompromissitu
demarši illustreeritud ajakirjanduseks ja sotsiaalseks eksperimendiks
muteerunud kunsti suhtes.
Mats Õuna fotodel avanev maailm lubab
tänapäeva naisel tunnetada end kirevasulgse eksootilise linnuna, ringutava
metsloomana või tõusva päikesena. Pakub igale naisele võimaluse mitmekordistada
enda väärikust, teenida imetlust ja tunda end tõelise naisena.
Mats Õun on Eesti Kunstnike Liidu liige,
esinenud arvukatel grupi- ja ülevaatenäitustel, kujundanud lavastusi mitmetes
eesti teatrites, olnud tegev keraamiku, ajakirjaniku, rokiklubi programmijuhi,
raadiotoimetaja, disaineri ja kunstiõppejõuna. Alates 1999. aastast käivitus
regulaarne näitustetsükkel BestBefore, mis realiseerub igal aastal vähemalt ühe
personaalnäitusena, mille avamine toimub võimaluse korral 29. septembril -
autori sünnipäeval. Numeroloogiliselt aasta kõige õnnelikumal päeval.
Selleaastane bestbefore 48 toimub Võru linnagaleriis.
> Vaata näituse pildigaleriid
< Tagasi loetelu juurde |